Monday 14 April 2008

Synth i musikk

Synth er en artig sak som er grunnlaget til veldig mange klassikere vi kjenner til, men hva skjer om man bruker synthen feil? Kanskje et bedre spørsmål er, går det ann å bruke synth så feil at det ødelegger musikk?



I mine ører er dette fult mulig, og det skjer alt for ofte. Stadig flere metalband drar med seg en synth i musikken sin, men bare et fåtall klarer å bruke den så den ikke ødelegger musikken helt, det vil si at de gjemmer synthen bak alt annet, som om de, med min fulle forståelse, er flaue over å ha synthen der i det heletatt. Gode eksempler på dette er Children Of Bodom og Rammstein. Greit at Rammstein kanskje ikke gjemmer synthen så alt for mye, men de bruker den på en måte som ikke ødelegger resten av musikken.



Jeg kan ikke forklare min forakt for synthen i metal, det blir bare helt feil i mine ører. Noen som kan si at de er bare litt enige?



1. Hva mener du om synth generelt?

2. Hva mener du om synth i metal?

4 comments:

  1. Synth hører vel egentlig litt mer til den "gamle" metal-bølgen, don't you think?
    - Greit at det er mange slagere som har med synth, men for meg er det et tegn på litt gammeldags metal.

    ReplyDelete
  2. Syns nå egentlig ikke at synth noen gang har hørt til i metal jeg da men..

    ReplyDelete
  3. Du er deg da.. Såklart skal det være synth i gammel-metal, det er en del av sjarmen til musikken ;)

    ReplyDelete
  4. Absolutt ikke. Synthen kom ikke inn i metallen før på 80-tallet, er ikke helt sikker på med hvem, men du skal leite lenge får å finne et 70-talls- eller tidlig 80-tallsmetalband med synth. Synth og metal er en ekstremt uheldig blanding som aldri burde ha funnet sted.

    Synthen var en gigantisk del av gammalpop. Men som vi alle vet, pop og metal er to helt forskjellige ting.

    De fleste hører forskjell på Backstreet Boys og Metallica for å si det sånn.

    ReplyDelete