Thursday 17 April 2008

Min tro

Jeg råder alle troende som skal til å lese dette innlegget om å starte med å lese det nederste avsnittet før de leser selve innlegget.



Jeg har nå bestemt meg for å prøve å definere min tro, samtidig som jeg skal gjøre et forsøk på å få akkurat deg til å tenke litt. Jeg går på kristen folkehøyskole, og jeg har vært medlem av en kristen ungdomsklubb i 8 år eller no sånt no. Betyr det da at jeg er kristen?



Jeg er av den typen som tror på det jeg kan ta, føle og se på. Når jeg sier slikt kommer mange troende og nevner vinden. Vinden er noe man kan føle. Det kan man ikke med noen guder.



Mange troende jeg har snakket med om slike ting, da i hovedsak kristne, forteller at de har kjent Gud komme inn i kroppen dems eller om lignende erfaringer. Det jeg kan si til det er at psyken kan forårsake at man kan se, høre og til og med føle ting som ikke skjer.



Jeg var, tro det eller ei, på en fest en gang, og der var det en som begynte å snakke med små menn nedi en potetgullpose. Betyr det at de var der av den grunn fordi han så dem? Nei! Nå tenker nok mange at han må ha fått i seg noe spesielt, eller litt for mye alkohol. Han hadde ikke fått i seg ulovlige rusmidler, men han hadde fått i seg en smule for mye alkohol, da også kun av lovlig variant, selv om han ikke, juridisk sett, hadde lov til å drikke det av den grunn, i og med at det er litt mer enn et par år sia.



Jeg tok denne hendelsen med kun får eksempelrettede grunner, men du skjønner sikkert poenget fordet.



Tilbake til sak. Jeg tror på det som er mulig å bevise, og da gjelder ikke psykiske bevis som en troverdig kilde. Jeg godtar at folk er forskjellige og at folk tror forskjellig, men det er så mange bevis, hvis man graver i andre kilder en kun bibelen, for at det meste av det kun er, unskyld uttrykket, bullshit, og jeg har litt vanskelig med å skjønne hvorfor dette ikke har fått mer lys på seg enn det har.



Kristendommen som religion er ganske merkelig at folk faktisk har troverdighet til etter så mange århundrer med blod. Bibelen er en bok som er nedsølt i blod, både før og etter den blei skrevet ned. Kristne har i all tid brukt bibelen som grunn til å drepe og få mer makt, enten det gjelder tidligere tiders prester og biskoper, konger eller amerikansk presidenter for den saks skyld (ja, jeg sikter da spesielt til George W. Bush).



Det er ingen mennesker til noen tider som har lagd mer faenskap enn de som har gjort det i Guds navn, men det nytter ikke lenger å bruke som et argument, fordi folk i dag mener at det ikke lenger finnes korrupte prester og biskoper. Er det sant? Korrupte mennesker har vært over alt til en her tid, så hvorfor finnes det ikke noen som er korrupte i dagens kirkisystemer. Kanskje dette faktisk er fordi de som er korrupte heller lager sine egne sekter hvor folk hjernevaskes til å gi alt de eier og har til de øverste lederne fordi de er nærmere Gud enn de selv er. De ødelegger mennesker i Guds navn, litt som Bush, bare på en helt annen måte.



Jeg innser igjen at jeg har feilet. Jeg starter med å fortelle at jeg skal definere min egen tro, men ender med et personangrep på alle troende. Jeg beklager hvis noen tar seg nær av det jeg skriver, men som så mange troende har sagt før meg, vi er skapt som frie mennesker med egne meninger. Ved å være fri kan du selv velge om du skal lese eller ikke.

No comments:

Post a Comment