Saturday 5 April 2008

Avhengighet

Jeg har tenkt litt på dette med avhengighet, og da spesielt mindre sterke rusmidler, som tobakk. Jeg er selv en fast tobakksbruker, da den jordlignende varianten, men jeg ser ikke på meg selv som avhengig. Eller, jeg veit at jeg ikke er avhengig, og det har jeg bevist flere ganger.

 

Eller, jeg er avhengig, men ikke av nikotinet i produktet jeg har et såkalt usunt forhold til. Det som er mest avhengighetsskapende med nokitinprodukter er vanen med å benytte seg av produktet. Det er det å ha dette produktet under leppa som er den virkelige avhengigheten, for når man ikke har noe der, så føler man at det er noe som mangler.

 

Det er akkurat det samma med røyk, for når man har blitt vant med å ha noe i hånda når man kjeder seg, er det den vanen som får en til å tro at man er avhengig, men med en gang man klarer å finne noe å erstatte denne vanen med, er det ikke no problem å slutte.

 

Det er også dette som er skummelt med snus, for det er få ting du kan putte under leppa som erstatning for snusen som ikke er skadelig.

 

1. Er du avhengig av et nikotinprodukt av noe slag?

2. Er det noe du er uenig i i det jeg har skrivi, eller har jeg rett?

No comments:

Post a Comment