Thursday 27 March 2008

Rykter

Rykter kan være både morsomt, det kan være irriterende og det kan være ødeleggende. Jeg opplevde noe nå akkurat nå som kan kvalifiseres som en blanding av veldig morsomt og en liten smule irriterende. Også må jeg bare beklage at dette innlegget kan ha en smule dagbokfaktor over seg, men det skal nok ordne seg fordet. Annen informasjon som kan være greit å ha med seg før man leser videre er at jeg er singel, og det begynner å bli en liten stund siden jeg har klina med noen, merkelig info å få, men du skjønner poenget.

 

For noen dager siden hadde jeg besøk av ei venninne som jeg har hatt veldig lite kontakt med de siste åra, men som da kom på besøk fordet, som faktisk var utrolig koslig. Det som var litt kjipt for henne var at hu glemte igjen et par viktige eiendeler, da henholdsvis snus og headsett til mp3-spiller eller no i den duren der, så hu bestemte seg for å ta en tur innom i dag også, for å få henta disse tingene. Hu kom opp på rommet mitt og fant fram tinga hennes, også satt vi oss og prata en liten stund. Etter 2-3 timer bestemte hu seg for å dra, og hu spurte om jeg hadde lyst til å følge henne til bussholdeplassen, og som den gode vennen jeg er, så sa jeg jo selvfølgelig ja.

 

Vi kommer oss til bussholdeplassen og hører at bussen straks kommer rundt svingen, så vi gir hverandre en god klem, og kun klem, men akkurat i det vi står der og klemmer kjører en bil full av folk fra klassen forbi. Etter at hu kom seg på bussen gikk jeg til rommet mitt og halvsov litt fram til kveldsmat.

 

Når jeg kommer inn i matsalen for å spise roper en person (romkammeraten min faktisk) etter meg:

 

"Jasså, så du stod å klina med dama di på bussholdeplassen i stad?"

 

Det som da hadde skjedd var at de som kom kjørende forbi, hadde trodd at jeg og min venninne stod og klina, for så å ha sagt til store deler av folka på skolen (virka det som iallefall, for etter det ene spørsmålet kom resten av alle som var tilstede og lurte på hvem dama mi var). Så nå er det faktisk ingen som tror på meg når jeg sier at det bare var en venninne.

 

Dette fikk meg da til å tenke på hvor ille folk faktisk kan få det av et rykte som blir satt ut om det har ødeleggende innhold. For dette skjedde på rundt en time, hva om det hadde fått noen dager på seg til å vokse?

Kan nesten se det for meg:

 

Dag 1: "Kristian stod og klina med dama si på bussholdeplassen i stad."

Dag 3: "Kristian stod og fikk en blåsejobb av forloveden sin på bussholdeplassen for et par dager sia."

Dag 5: "Kristian hadde seg med kona på bussholdeplassen for noen dager tilbake."

Når man går på folkehøyskole med 50-100 personer døgnet rundt (noen steder til og med flere enn det også) så er det jo nesten selvsagt at det florerer rykter rundt om ganske mange, da selvfølgelig av forskjellige alvorlighetsgrader, og det er jo noe man nesten bare må regne med, men de fleste av disse er av så små kalliber at det ikke blir interessant om man legger til at en mann blei påkjørt og kasta 100 meter bort i gata av en diger traktor bak det ryktet originalt forteller om, men om det faktisk er et rykte som er av en liten størrelse, enten at noen har blitt sammen, men også litt mer alvorlige hendelser enn dette, så skal det faktisk ikke innom så alt for mange munner (om ryktet da treffer feil munner, til folk som er veldig flinke til å vri ekstra mye på sannheten, så trenger det vel egentlig ikke å treffe fult så mange munner) før den lille hendelsen har blitt til verdens undergang eller Jesu oppstandelse eller noe i den duren.

No comments:

Post a Comment