Thursday 27 March 2008

Egoisme

En lærer av meg sa noe som ikke er så dumt i stad. Jeg husker ikke ordrett hva han sa, men det lød no alla dette:

"Ja, jeg er en egoist, det gjør nesten litt vondt å si det, men vi er alle noen store egoister hele gjengen"

 

Dette fikk meg til å tenke, hva om ikke det hvite manns egoisme og maktgalskap hadde vært til, tenk på hvor mye bedre verden hadde vært å bo i. Hvordan hadde verden hvert om ikke vi hadde vært her? Vi har jo vært de verste i historien til å dreppe og ødelegge.

 

Ta for eksempel alle de forskjellige kulturene som har vært opp igjennom tidene som ikke lenger eksisterer, eller er på randen til å bli utrydda, bare på grunn av oss. Det beste eksempelet på dette er vel kanskje indianerne. Når den hvite mann først kom til Amerika blei de tatt imot med åpne armer, de aller første som kom var sjuke, dårlige og døende, og hadde det ikke vært for indianerne hadde ingen av dem overlevd i det heletatt. Etter dette kom det stadig flere hvite menn som ville sjekke ut dette nye landet som hadde så mye vi bare kunne ta av. I underkant av 10 år etter at den første hvite mann kom til Amerika var det helt greit å jakte på indianere, og etter 30-40 år hadde indianerne bare halvparten av det landet det hadde før "vi" kom. Områdene indianerne hadde å leve på blei mindre og mindre år for år, og den hvite mann syns jo det var greit. Syns han at han hadde for lite land drepte og jagde han bare vekk de nærmeste indianerne, også hadde han plutselig 10 ganger så stor eiendom.

 

Den verste perioden for dette stakkars folket var vel etter den store amerikanske borgerkrigen, da var det 2 hærer med vannvittig mange soldater, og de hadde ingenting og gjøre. Hva skulle de gjøre? Jo, de bestemte seg for å gjøre slutt på det store "indianerproblemet", og slakta ned nesten hver eneste indianer de så.

Indianerproblem? Hva var det egentlig de syns var problemet? Jo, de hadde ikke hvit hud, og de trodde de eide en hvit manns jord. Går det ann å tenke mer egoistisk?

 

Egoismen er vel like stor i dag, men vi ser den ikke like tydelig. Dagens største egoister vil jeg sette en knapp på at er pensjonistene, og det vil du fort skjønne om du får deg en jobb i en butikk hvor man må betale for posene. Jeg har jobbet i en bedrift, hvor vi tar betalt for posene, i mange år, og jeg er sikker på at jeg har hørt:

"1,50 for en pose er jo alt for dyrt! Dere er så gjerrige!!"

tusenvis av ganger. Det er da man får sinnsykt lyst til å svare så frekt man kan med en replikk alla:

"Det smalt jo fra rette rævva"

Bare synd at man ikke si sånt.

No comments:

Post a Comment